Linssoppa à la Columbella



Det regnar ute, jag har ingen mat hemma, jag vill inte bli blöt, jag är hungrig, vad ska jag göra?

Linssoppa à la Columbella!

Ingredienser (vad jag hittade efter att ha letat djupt i kylskåp och skafferi)

2 dl röd linser (går mycket fortare än gröna, de röda behöver inte läggas i blöt)
krossade tomater
ca 1 liter vatten
vitlök (antal klyftor efter smak och vad man ska göra under resten av kvällen)
gurkmeja (bra för matsmältningen)
kanel
torkad koriander! (min favorit)
kakao (förbättrar humöret)
torkade aprikoser i mindre bitar (rika på järn och ger sötma)
salt
grovmalen peppar
färska kryddor som dekoration

Skölj linserna väl. Fräs vitlöken med alla kryddorna, torkade aprikoser och kakao. Alla kryddor kan tillsättas efter tycke och smak, jag använde ungefär en tesked av alla. När det luktar gott tillsätt de krossade tomaterna, linser, vatten och salt. Låt koka i ca 10 minuter. Avsluta med grovmalen svartpeppar och färska kryddor på toppen. Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Candy

Det lät gott, tack för tipset!

2009-08-18 @ 21:12:54
URL: http://eyecandy.devote.se
Postat av: Jason Garcia

Yummmm...what is it?

2009-08-22 @ 20:27:07
Postat av: Maria

Lentil soup à la Columbella!

2009-08-22 @ 20:38:05
URL: http://columbella.blogg.se/
Postat av: Jason Garcia

hahaha it looks super delicious...hmmm

2009-08-23 @ 16:01:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0