Frivillig enkelhet, att välja att leva enklare helt enkelt därför att det kan göra livet rikare... och enklare.

 
Jag börjar starkt med inlägg nummer två för dagen. =) Frivillig enkelhet har under en längre tid varit en livsstil, ett sätt att leva, som har tilltalat mig. Det känns som en frisk fläkt genom ett samhälle om idag är så starkt präglat av konsumtion. Av att äga saker. Hela tiden söker människor mer och mer. Jag kan ibland själv känna detta sug efter fler grejer. En del saker behöver vi för att rent av överleva, andra saker behöver vi för att trivas lite bättre men andra saker bara ligger i lådor och skåp efter den där första veckan som vi köpte det, använde det och sedan glömde bort det. Jag tänker mig att innan vi handlar något nytt så vore det bra om vi frågade oss själva: Är det här något som verkligen kommer att göra oss lyckligare eller är det bara en tillfällig impuls som egentligen tyder på en avsaknad på något annat än fler grejer? Kanske är det något helt annat vi egentligen saknar. Fler nära relationer, en djupare insikt i vilka vi egentligen är eller en sysselsättning som känns mer betydelsefull...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0