Små skor!


Ett par av mina dansskor.

Som många andra tjejer tycker jag väldigt mycket om skor. Jag har dock under hela mitt vuxna liv haft svårt att hitta skor. Det beror på att jag med en storlek på mellan 34 och 35 har mindre fötter än standarden i det här landet. Visst går det att köpa barnskor men de är i regel inte alls lika snygga eller sköna som vuxenskor. De är inte uppbyggda på lika bra sätt som vuxenskor eftersom barnen ofta har skorna under en så kort period. För att de ska kunna byta skor oftare när fötterna växer tillverkas de mycket billigare. Mina fötter växer dock inte även om jag under en period i tonåren hade ett par joggingskor och ett par ridstövlar i storlek 38 som jag trodde jag skulle växa i. Det hände aldrig och skorna är fortfarande lika mycket för stora. Det slutade med att jag fick köpa nya skor i en mindre storlek. =D Att jag köpte så stora skor i tonåren ser jag numera bara som ett sätt att försöka vara som alla andra. Det är ju en period då de flesta strävar efter att vara "normala".

För många som jag pratar med om skor så tycker de att det är så fint med små fötter (vilket jag kan hålla med om) och att jag skulle kunna köpa så mycket fina skor då (vilket jag inte håller med om). Trots det här har jag under många timmar letande lyckats skaffa mig en hel rad med skor i 34-35. Det kan hända att jag har blivit extra fixerad vid just skor av den anledningen att jag har haft så svårt att hitta dem. Det jag fortfarande letar med ljus och lykta efter är ett par finare sandaler. Jag hittade inga den här sommaren heller så det får vänta tills nästa sommar. Det är trots allt inget som jag är akut beroende av, även om jag gärna vill inbilla mig det ibland.

Så till frågan, varför finns det så lite skor i små storlekar? Jag kan väl ändå inte vara den enda som är född med något mindre fötter än standard? Jag har titta i skoaffärer när jag har varit i Grekland och Frankrike, men inte heller där finns det så mycket skor i små storlekar? De är väl ändå mindre än svenskarna, har de inte mindre fötter då också? Kan vara helt fel, vad vet jag. Dansskor är något som jag har kunnat hitta i mindre storlekar i alla fall! Kanske är det som är lösningen. Gå runt i dansskor hela dagarna, skönt är det i alla fall. =D

Kommentarer
Postat av: joel

I kina har de småfötter. Får shoppa upp ett decennium med skor när du kommer dit ;P

2009-08-12 @ 20:10:04
Postat av: Maria

Kanske vore något, fylla en resväska med bara skor, frågan är vilket stil de har på skor där? Tofflor? ;)

2009-08-14 @ 12:12:11
URL: http://columbella.blogg.se/
Postat av: Joel

Samma som här fast piratkopierat eller plockat från tillverkningsfabriken där de görs. typ allt som finns här tillverkas där ;P. Bara att vi har importqvot och måste ta 300% på alla skor i butik ;)

2009-08-14 @ 19:45:03
Postat av: Maria

Fast det stämmer inte när det gäller skor, för många av mina skor är gjorda i Italien. Där gör de bra och snygga skor. Kanske dit jag skulle åka. :)

2009-08-15 @ 14:33:44
URL: http://columbella.blogg.se/
Postat av: Christina

Hej!

Jag kan tipsa om en ny sida som heter www.sizes-for-you.com. Här finns länkar till företag som säljer skor i små storlekar online (se rubrik "Damskor - små storlekar"). Hoppas du finner något bra tips här!

2010-06-09 @ 17:57:04
Postat av: Maria

Tack för tipset! :)

2010-06-14 @ 20:20:01
URL: http://columbella.blogg.se/
Postat av: Anna

Du är inte ensam! Har ett helvete rent ut sagt med skor. De ända skor jag går i är Convers och Uggs för att de finns i barnstorlekar. Mår psykiskt dåligt, så lider med dig

2010-10-15 @ 20:00:27
Postat av: Bjørn

Hei

Kolla vår netshop tinys.no vi har många skor och stövlar i små storlekar

2010-11-22 @ 13:33:03
Postat av: Ay

Hej där! jag måste bara fråga VART du har köpt dom där skorna, jag har inte små fötter men jag har väldigt svårt att hitta dansskor som jag tycker ser bra ut, och dom såg väldigt bekväma ut, skulle du vilja skick iväg ett mail till mig med någon hemsida hade varit jätte snällt!!!! massa kärlek/ Amy

2012-09-04 @ 16:56:41
URL: http://www.nattstad.se/aybaybayblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0